Maatwerk floreert met de steun van Trividend!
Trividend investeert al 22 jaar lang in de maatwerksector. Niet enkel met financiële steun, maar ook met begeleiding, coaching op maat en diverse netwerkmogelijkheden.
Maatwerkbedrijven worden in onze huidige context en samenleving steeds vaker op de proef gesteld. Sterk stijgende personeels- en productiekosten maken het startende ondernemingen moeilijk en zorgen ervoor dat businessplannen moet worden bijgestuurd. Deze onverwachte bochten opvangen is niet altijd gemakkelijk, maar Trividend kan hulp bieden.
Als Vlaams participatiefonds voor de sociale economie, investeerde Trividend met haar risicokapitaal de afgelopen jaren in een 30-tal startende circulaire bedrijven die samenwerken met de maatwerksector. Een voorbeeld hiervan is JUUNOO, een Kortrijks bedrijf dat circulaire wanden maakt voor kantoorgebouwen en voor de productie samenwerkt met maatwerkbedrijf Mariasteen.
Daarnaast investeerde Trividend ook in verschillende maatwerkbedrijven zelf. Zo vertelt Frederik Matthijs, directeur van Trividend: ‘We zorgen via achtergestelde leningen voor een extra cashbuffer om een doorstart te maken, een nieuw businessplan uit te rollen, of een nieuwe productielijn op te starten. Via onze investeringen willen we ademruimte bieden, zodat maatwerkbedrijven kunnen uitgroeien tot succesvolle en gezonde organisaties.’ Lees ook zeker de verhalen van Natuurwerk en TWERK, twee maatwerkbedrijven die Trividend ondersteunt.
Tot 500.000 euro zonder borg
Dankzij een samenwerking met SIFO (het sociaal investeringsfonds) kan Trividend voor de maatwerksector een bedrag tot 500.000 euro ter beschikking stellen zonder hiervoor bijkomende borgstelling te vragen. ‘Dit gaat over een achtergestelde lening, waardoor andere financiers zoals Hefboom of een bank dit als quasi eigen vermogen beschouwen. Onze lening kan dus gebruikt worden als hefboom voor andere financiering’, aldus Frederik.
Bovendien biedt Trividend veel meer aan dan geld alleen. Zo bouwde het een portefeuille uit van 50 innovatieve, circulaire en impactvolle ondernemers. ‘We brengen onze community van klanten en aandeelhouders proactief samen, waardoor we zorgen voor kennisdeling en samenwerking’, vertelt Frederik. ‘Trividend biedt ook elke klant een gratis impacttraject aan. Samen gaan we volgens de Theory of Change (Zie ook: impactrapport) de maatschappelijke impact van het bedrijf vertalen naar indicatoren. Daarna volgen we de voortgang van het businessplan en de impacttargets nauwgezet op met een coachende insteek, en kunnen we indien relevant het bestuursorgaan versterken met een vertegenwoordiger vanuit Trividend, gespecialiseerd in het juiste vakgebied.’