We Are Food: Bewuster leven en consumeren
We Are Food is een Gents bedrijf gespecialiseerd in het ontwikkelen, produceren en op de markt brengen van plantaardige voedingsproducten. ‘We willen meer gezonde en ecologische alternatieven aanbieden voor onze samenleving.’
‘Wij geloven in plantaardige oplossingen voor onze voedingsindustrie’, vertelt Nicolas Verschueren, directeur van We Are Food. ‘Hoewel er heel wat alternatieven zijn om mee te werken, is het aanbod momenteel nog erg beperkt. Dit terwijl het hele vegan, plant-based verhaal net enorm leeft. We specialiseren ons in plantaardige snacks, waarbij we bij sommige producten ook rekening houden met allergenen. Dit alles proberen we op een zo duurzaam mogelijke manier te doen, met 100% natuurlijke ingrediënten. Beter voor zowel milieu als mens.
Quinette koekjes
‘We zijn eigenlijk ontstaan vanuit het idee om met quinoa te gaan werken’, legt Nicolas uit. ‘Quinoa bevat geen gluten en wordt vaak gebruikt in vegan recepten. We wilden testen of het mogelijk was om hiermee lekkere koekjes te maken. Dit bleek super goed mee te vallen, waarna we ze op grootschalig niveau zijn gaan produceren. Ons quinoa-koekjesmerk ‘Quinette’ was geboren. Een familiesnack die volledig vegan en allergenenvrij is, en bovendien ook lekker.
‘De bedoeling is om onze producten aan de man te brengen via grote retailers. Zo leveren we vandaag onder andere aan Carrefour en Delhaize, wat behoorlijke volumes zijn. Onze consumenten zijn vaak personen die veganistisch zijn of allergieën hebben. Maar er zijn ook heel wat mensen die voor onze producten kiezen omdat ze bewuster willen leven en consumeren.’
‘In onze samenleving is massaconsumptie de norm. Dit terwijl boeren almaar vaker in moeilijkheden terechtkomen. Dus moeten we op zoek naar alternatieven. We hopen andere, grotere bedrijven kunnen inspireren met het feit dat we nog steeds lekkere producten kunnen maken zonder dierlijke ingrediënten. Dit terwijl we de prijs zo laag mogelijk proberen houden.’
We are Food en Trividend
Het was Trividend dat bij We Are Food kwam aankloppen. ‘Trividend heeft ons gecontacteerd met de aanbieding om ons te ondersteunen’, legt Nicolas uit. ‘Ze hebben ons geholpen het juiste financieringsmodel te vinden en hebben samen met ons gezocht naar de juiste boodschap die we willen overbrengen. We zijn ons meer gaan richten op duurzaamheid en welke sociale impact er gemaakt kan worden. De kennis die zij naar voren brengen was hiervoor zeer belangrijk. Trividend is niet enkel bezig met het financiële, maar ook met het sociaal economische aspect van de zaak.’
We are food wil in de toekomst graag hun sociale en duurzame impact verder verbreden. ‘We zouden graag deel uitmaken van de B Corp certificering (een internationaal label dat aantoont dat je als commercieel bedrijf grote sociale en milieuvriendelijke inspanningen doet). Onze samenwerking met Trividend is hopelijk een eerste stap in de goede richting.’
Ontdek de producten van We Are Food op de website.