Climate Camp: jouw gids naar een duurzame waardeketen
Met Climate Camp wil Stijn Gysemans het bedrijven zo gemakkelijk mogelijk maken om duurzamer te functioneren. Met zijn collaborative sustainability platform zorgt hij ervoor dat CO2-uitstoot gemakkelijker beheerd kan worden door samenwerking met leveranciers te vereenvoudigen.
‘Als we tegen 2030 onze doelstellingen willen behalen om 55% van de emissies te reduceren, dan moeten we samenwerken met onze leveranciers en klanten’, begint Stijn Gysemans, ‘Zo versnel je het proces. We geloven dat leveranciers je partners naar duurzamere producten zijn.’
‘Ik heb zelf een achtergrond in het domein van sustainability en data. Ik zag hoe bedrijven Excel sheets verstuurden naar hun leveranciers om data te verzamelen. Hierdoor bedacht ik me dat er een efficiëntere manier moest zijn om zoiets te verkrijgen. En als het er niet was, dan moest het er komen.’ Daarom ontwikkelde Stijn zelf een platform waarbij alle duurzaamheidsinformatie over (potentiële) leveranciers op één plek terug te vinden is.
Doelstellingen delen
Met het samenwerkingsplatform wil Climate Camp druk zetten op de waardeketen: ‘Je moet weten dat 90% van de CO2-emissies meestal niet bij bedrijven ligt, maar bij hun leveranciers. Ons platform zorgt ervoor dat deze leveranciers hun doelstellingen gaan delen, zodat je als bedrijf kan gaan checken of deze in lijn liggen met je eigen duurzaamheidsplannen. Bij leveranciers die nog geen doelstellingen hebben geplaatst gaan we aankloppen, om zo veel mogelijk organisaties aan boord te krijgen.’
‘We hebben nu een dertigtal klanten en er zijn nu meer dan 460 bedrijven die al informatie delen op het platform. We zijn voornamelijk geconcentreerd op de food and beverages sector. Voornamelijk in België, maar ook in enkele buurlanden. Wij zijn voor hen momenteel de beste oplossing als het over het reduceren van emissies in de waardeketen gaat.’
Volgens Stijn werkt Climate Camp met een specifieke methode: ‘We benaderen de leveranciers meestal verschillende keren. Dat is hoe ons systeem functioneert. We laten hen weten dat verschillende klanten achter hun gegevens vragen, of dat hun concurrenten al op het platform zitten. Zo voelen ze dat het tijd is om actie te ondernemen. Dat maakt een sterke business case.’
Climate Camp en Trividend
Het is belangrijk voor Climate Camp om impactinvesteerders aan boord te hebben. ‘Het was vanaf het begin een prioriteit voor ons. Zo kunnen we namelijk impact metrics meten. Trividend keeps us sharp. Ze zijn volgens mij het nummer één impactfonds in Vlaanderen. Ze zorgen ervoor dat we onze impact blijven demonstreren. Ook het netwerk van Trividend is een groot pluspunt. Dit zouden we graag nog beter benutten.’
Ook Trividend ziet in de samenwerking met Climate Camp een grote toegevoegde waarde. Bie Boudolf, impact investeringsmanager bij Trividend over deze nieuwkomer in onze portefeuille: ‘Climate Camp vergemakkelijkt de toegang tot data door samenwerking in de toeleveringsketen te verbeteren met als resultaat het beheer en verminderen van CO2-uitstoot. Immers, meten is weten! Dit platform biedt indirect een oplossing om het grondstoffenverbruik & milieuvervuiling te verminderen.’
Als Stijn naar de toekomst kijkt, staat er veel op de planning: ‘Onze eerste ambitie is natuurlijk verder doorgroeien qua sales. Dat is het belangrijkste. Nadien een ondersteunende financiële ronde om het team te kunnen doen groeien. We willen ook graag doorgroeien naar honderdduizend actieve collaborateurs op het platform tegen eind 2026. Dat klinkt hyperambitieus. Maar door samenwerkingen met andere spelers af te sluiten en te leunen op ons netwerk, zullen we in de toekomst snel kunnen schakelen.’
Meer weten of Climate Camp en het werk dat ze doen? Neem een kijkje op hun website!