Sluiten

Snappies: een all-in service voor de herbruikbare luier

Author: Fee Dubois
Snappies – Credal Avril 2023 – Bertrand Vandeloise-14
06 nov
Deel op:

Het bedrijf Snappies wil de afvalhoop van kinderdagverblijven verminderen. Hoe? Door een all-in service voor herbruikbare luiers aan te bieden. Snappies haalt de luiers op, om ze nadien te wassen en opnieuw klaar te maken voor gebruik. Zo hopen ze de stap naar herbruikbaar gemakkelijker maken.

‘Zij gebruiken de luiers, wij knappen het vuile werk op.’ Dat is de kern van Snappies’ verhaal volgens Xhelina Kasaj, business developer bij Snappies. ‘Enkele keren per week leveren we de wasbare luiers, samen met stoffen zakken en pedaalemmers. Nadien worden de gevulde zakken weer opgehaald. We wassen, drogen en sorteren de luiers, waarna ze terug klaargemaakt worden voor de volgende gebruiksronde. Een systeem dat dus geen extra zorgen voor het kinderdagverblijf oplevert.’

Ondernemen met impact

Oprichters Maximilien Ernst en Aymeric de Pret waren samen onderweg naar Zuid-Frankrijk toen ze op het idee kwamen om Snappies op poten te zetten. Aymeric had in een artikel gelezen dat een kind 2000 luiers per jaar gebruikt, choquerende cijfers. Onderweg in de auto begonnen ze te brainstormen naar mogelijke oplossingen, waarna het idee om Snappies op te richten is ontstaan.

Het was voor Maximilien en Aymeric vooral belangrijk om impact te creëren. ‘Er zullen altijd kinderen op de wereld zijn, dus leek ons zinvol om een oplossing bieden voor wegwerpgewoontes die met kinderen gepaard gaan.’ Snappies werkt voor een deel van de productie en onderhoud samen met maatwerkbedrijven. Deze samenwerking willen ze in de toekomst verder uitbouwen, onder andere ook voor het vervoer van de luiers. ‘We maken constant de denkoefening: wat gaat onze impact zijn, en wat is de betekenis achter onze handelingen.’

Snappies richt zich momenteel voornamelijk op kinderdagverblijven. ‘Doordat in een crèche veel kindjes samen zitten, hebben we schaalvoordelen. In het begin dachten we ons te richten naar gezinnen. Maar al snel realiseerden we ons dat het veel logischer is om één keer te rijden naar een plaats waar 40 kindjes zitten, dan om naar 40 individuele huizen te trekken. Op deze manier houden we onze diensten ook rendabel voor iedereen, want we willen betaalbaar blijven. En wanneer de afstand niet te ver is, gebruiken we onze bakfiets, om het zo milieuvriendelijk mogelijk te houden.’

Snappies startte in Brussel, maar heeft ook klanten in Vlaanderen en Wallonië. ‘Via een project van Vlaanderen Circulair konden we de Vlaamse markt verkennen’, vertelt Aymeric. Ook vanuit Vlaanderen komt er nu interesse, iets wat vroeger veel minder het geval was. ‘Bij kinderdagverblijven in Vlaanderen zijn er meer procedures om te doorlopen, waardoor crèches sneller afhaken. Ook de crisis in de Vlaamse kinderopvang hielp niet mee. Wanneer we een sensibiliseringsronde doen, krijgen we er vaak te horen dat kinderdagverblijven er nog niet klaar voor zijn. Na enkele maanden komen sommigen alsnog bij ons aankloppen, om toch mee op de kar te springen.’

Snappies en Trividend

Wanneer een nieuw kinderdagverblijf zich aansluit bij Snappies, zijn heel wat nieuwe luiers nodig. Dit vraagt vaak om grote investeringen, waarvoor ze op de hulp van Trividend kunnen rekenen. ‘We kozen voor Trividend omdat we een investeerder wilden die in Vlaanderen gevestigd is.’ Door ook samen te werken met financiers zoals Change, Citizenfund, en Finance&Invest Brussel, worden de drie Belgische gewesten vertegenwoordigd in het financiële plaatje. ‘Trividend deelt een gemeenschappelijk doel en gemeenschappelijke waarden met ons. Impact maken staat centraal.’ Ook voor de verdere uitwerking voor hun samenwerking met maatwerkbedrijven kan Snappies op ondersteuning en begeleiding van Trividend rekenen.

‘Een jaar na de initiële investering, toont Snappies dat ze hun ambities kunnen waarmaken’, zegt Pieter-Jan Van de Velde, Investeringsmanager van Trividend. ‘We zijn dan ook blij dat ze opnieuw bij ons aanklopten voor vervolgfinanciering. Ze stellen immers vast dat banken nog niet voldoende vertrouwd zijn met de (economische) voordelen van een circulair business model. Het blijft dus moeilijk om activa zoals luiers bancair te financieren. We hopen dat andere financiers mee op de kar van de circulaire economie zullen springen en ondernemers in de toekomst geen beroep meer zullen moeten doen op risicokapitaal om hun activa te financieren. In afwachting van zo’n mind shift helpen we uiteraard circulaire ondernemers graag vanuit Trividend om hun impact verder op te schalen.’

Meer weten over de luiers van Snappies op hun website.

foto: ChanCrédal, Bertrand Vandeloise