Sluiten

HNST circulaire jeans vanaf nu ook bij JBC, dat is impact schalen

Author: Els De Mol
Header PB
28 nov
Deel op:

Groot nieuws: HNST, het Belgisch jeansmerk uit de portefeuille van Trividend is recent overgenomen door Claes Retail Group (CRG), het Belgisch familiebedrijf achter de merken JBC, CKS en Mayerline. Deze overname biedt HNST de middelen en het netwerk om verder op te schalen en past perfect in de duurzame strategie van CRG. Sinds kort is de circulaire jeans van HNST dan ook verkrijgbaar in de JBC winkels. Voor CRG is dit een volgende stap in hun recente duurzaamheidsstrategie, genaamd ‘Pass it On’, met circulaire mode initiatieven zoals JBC Tweedehandswinkels en het RE-NEW-project van Mayerline.

HNST, circulaire jeans

HNST startte in 2018 met een opmerkelijke campagne: in samenwerking met de Kringwinkel Antwerpen werden in negen weken tijd 6.000 oude jeansbroeken opgehaald, 3 keer meer dan de beoogde 2.000 exemplaren. De helft van deze broeken was nog in goede staat en werden in de kringwinkels opnieuw verkocht. De andere helft vormde de basis voor een nieuw garen met  56% gerecycleerde vezels, 23 % nieuw Grieks katoen en 21% Tencel, een vezel uit houtpulp van Eucalyptusbomen. Bomen die goed gedijen op arme grond die ongeschikt is voor landbouw. Tencel wordt ook nog eens geproduceerd in een zgn. ‘closed loop’, meer dat 99% van het water en de oplosmiddelen worden opgevangen en hergebruikt.

Uit dit garen werd een eerste collectie hippe jeansbroeken voor mannen en vrouwen gecreëerd, met nog een paar bijzondere kenmerken zoals 100% natuurlijke coatings, borduursels in plaats van metalen klinknagels, herbruikbare knopen. De samenstelling staat op de binnenzakken gedrukt met pvc vrije inkt. Tel daarbij ook nog een reparatiedienst en terugname van jouw oude, versleten jeans.

De impact is aanzienlijk: een HNST jeans heeft een watervoetafdruk van 1% tov een klassieke jeans, 138 liter tov 1478 liter. Op vlak van CO2 uitstoot telt ze 4 kg CO2 tov 8 kg CO2 (bron: https://www.letsbehonest.eu/our-impact/).

HNST: pioniers in circulaire mode

De mode-industrie draagt in sterke mate bij aan klimaatverandering, uitputting van hulpbronnen en watervervuiling. De CO2-uitstoot is aanzienlijk door energie-intensieve processen in de toeleveringsketen, van de teelt van grondstoffen tot productie en transport. Het is daarnaast ook nog eens waterintensief en de verfprocessen zorgen voor vervuiling. Het is ook een sector waar massa-productie, vernietiging van overstock en dumping van afval in het Zuiden problematische vormen aanneemt.

Een circulaire pionier zoals HNST beoogt een totaal ander businessmodel. Dit werd van bij de aanvang  ondersteund door impactinvesteerders zoals Trividend, Trividend Provincie Antwerpen en Hefboom, die niet alleen financiering bieden maar ook actief betrokken zijn bij de strategische richting van het merk.

Overname van HNST: circulaire mode in opmars

Met de overname van HNST, zet CRG een volgende stap in haar nieuwe duurzaamheidsstrategie. Onder de naam ‘Pass it On’ geven zij nu reeds consumenten de mogelijkheid om niet meer gedragen kleding door te geven. Zij lanceerden een JBC Tweedehandswinkels en binnen het RE-NEW-project van Mayerline krijgen  ingezamelde mantels een redesign en worden unieke stukken opnieuw te koop aangeboden. CRG is ook betrokken bij het ‘Charter voor Verantwoord Ketenbeheer in de Belgische Mode’. Een charter gericht op de textielafval in Ghana met aandacht voor mensenrechten, transparantie en traceerbaarheid en levensduurverlenging .

Bart Claes, CEO van CRG over de overname van HNST: ‘Deze circulaire jeans past volledig in onze visie op duurzame mode. Het merk toont dat kwaliteit, innovatie en beperken van de milieu-impact hand in hand kunnen gaan. HNST in ons productaanbod, betekent een belangrijke stap vooruit in het realiseren van onze duurzaamheidsdoelstellingen. En we bieden HNST een kader en middelen om hun impact te schalen, via ons kunnen ze meer consumenten bereiken.’

 

P1170604

Frederik Matthijs, directeur van Trividend, bevestigt dit:’ De circulaire jeans van HNST is een inspirerend voorbeeld van hoe de mode-industrie kan verduurzamen. Met hun hip en circulair design zetten ze een jeans in de markt die best kan tippen aan andere bekende jeansmerken en dit aan een vergelijkbare prijs. Zo realiseren ze aanzienlijke impact op vlak van oa CO2 en waterverbruik. De verkoop van HNST jeans in de JBC winkels verruimt het bereik aanzienlijk en biedt zo een opportuniteit om de impact op te schalen. We zijn er trots op dat we van bij de start geloofd hebben in het potentieel van deze mode start-up, en hen kansen hebben geboden, zowel door onze investeringen maar ook door hen te ondersteunen met strategisch advies en de toegang tot ons netwerk. Het is voor ons dan ook een grote erkenning voor de expertise die we opgebouwd hebben, dat we betrokken blijven.’

CRG betrekt Trividend in haar duurzaamheidscomité

Trividend was betrokken bij deze overname en we kwamen zo rechtstreeks in contact met Bart en Ann Claes, de CEO’s van het familiebedrijf CRG en Anaïs Claes, die de volgende generatie vertegenwoordigt, verantwoordelijk voor de duurzaamheidsstrategie. Uit deze contacten groeide wederzijds respect voor elkaars ambities en expertise, wat resulteert in een langdurig partnership. Trividend krijgt, bij monde van Frederik een stem in het duurzaamheidscomité van CRG. En kan op die manier een bijdrage leveren aan de uitbouw van het meest duurzame mode bedrijf in België.

Frederik: ‘Onze aanwezigheid in het duurzaamheidscomité is naast een erkenning voor onze steun aan pioniers in de duurzame modebranche ook een opportuniteit voor de modebedrijven in onze portefeuille. Dressr werkt reeds samen met CSK, oa met een huuraanbod van feestkledij. Kledij die vaak toch maar op één gelegenheid gedragen wordt. Maar ook voor andere start-ups in deze sector kan dit deuren openen.’

Benieuwd naar de jeans van HNST: neem een kijkje de HNST website.

met dank aan CRG voor het beeldmateriaal.