IT-tip: Walvissen zijn geen vissen (het zijn zoogdieren, maar dat doet er niet toe).

3 juli 2020

We zitten midden in een technologische revolutie. Technologie verandert en vergemakkelijkt onze levens ingrijpend. Toch brengen al deze innovaties ook de nodige onzekerheid en stress mee voor sommige mensen. Daarom zorgt BEEGO voor digitale assistentie bij u thuis. Ook in tijden van corona zorgen ze voor slimme tips.

Bij BEEGO staat een team van slimme IT studenten voor je klaar. Ze worden logischerwijs geselecteerd op hun technische kennis, maar ook hun capaciteiten om die in mensentaal over te brengen spelen een zeer grote rol. BEEGO zorgt voor hulp bij computerproblemen, smartphoneproblemen, printers of alles wat digitaal is! Ook complexe problemen, op Apple, Windows, smartphones, printers, … lossen ze telefonisch en bij jouw thuis op. Is je computer aan vernieuwing toe? Dan geven ze onafhankelijk aankoopadvies en helpen graag met de installatie.

Ook de hogescholen vinden het waardevol dat hun studenten ervaring opdoen in de praktijk. Daarom stimuleren zij de studenten om zich te engageren voor een studentenjob bij BEEGO. De studenten verdienen dus niet alleen een centje bij, ze krijgen hiervoor een aantal punten die mee tellen voor hun studiegebied. Bovendien helpen ze mee de digitale kloof te verkleinen en leveren een bijdrage aan de maatschappij.

De afgelopen maanden zijn we vooral digitaal met elkaar in contact gebleven. We stuurden vaker berichten of belden via Skype of vergaderden via Zoom. Dat is ook cybercriminelen niet ontgaan. Best wat extra attent zijn als je een mail krijgt die je niet 100% vertrouwt. En het helpt ook te weten dat walvissen geen vissen zijn. Phishing is dan ook geen whaling.

Phishing is online oplichting waarbij cybercriminelen proberen misbruik te maken via valse websites, e-mails, berichten enzovoort. Op die manier willen ze je nietsvermoedend laten inloggen met je inlognaam en wachtwoord of creditcardgegevens. Gelukkig zijn er wel een aantal zaken waaraan je phishing kan herkennen.

  1. Komt het onverwacht? Als je een onverwachte e-mail ontvangt is er altijd al een reden tot wantrouwen. Krijg je bijvoorbeeld een e-mail van bpost maar verwacht je geen pakketje? Dan is het zeker nuttig om extra te controleren.
  2. Is het dringend? Wordt er veel druk achter gezet? Zoals bijvoorbeeld ‘Betaal nog voor morgenavond of je krijgt een boete’. Bedenk dan sowieso eerst even van waar het komt. Als je eerder geen aanmaningen kreeg zal je niet meteen een boete krijgen.
  3. Ken je de afzender? Ken je de persoon die je de e-mail verzond niet? Heb je niet gevraagd om e-mails te ontvangen van hen? Controleer dan nog eens of de e-mail wel te vertrouwen is!
  4. Wordt er een vreemde vraag gesteld? Officiële instanties zullen nooit je persoonlijke gegevens vragen via sms of e-mail. Geef op deze manier dus nooit je bankgegevens of wachtwoorden door.
  5. Waarnaartoe leidt de link waar op je moet klikken? Als ze je vragen om een bepaalde website te bezoeken, kijk dan eerst even de link na. Als je met je muis over de link gaat zonder te klikken, zie je links onderaan de URL waar de link naar leidt..
  6. Is er een vage aanspreking?
    Begint je e-mail met bijvoorbeeld ‘Beste mevrouw/meneer’? Dat kan een aanwijzing zijn dat het gaat om een phishing e-mail. Als een officieel bedrijf je een e-mail stuurt zullen ze steeds hun best doen om het zo goed mogelijk te personaliseren en je aan te spreken bij je naam.
  7. Staan er veel taalfouten in het bericht?
    Staan er veel taalfouten in het bericht dat je kreeg? Dat is een goede reden tot wantrouwen. Ook e-mails die niet in je eigen taal staan maar bijvoorbeeld in het Engels kunnen verdacht zijn.
  8. Is het bericht in je spamfolder beland?
    E-mails die in je spamfolder komen, moet je sowieso extra nakijken.
  9. Proberen ze je nieuwsgierig te maken?
    Probeert de verzender je nieuwsgierig te maken? Door bijvoorbeeld te vragen ‘Ben jij dat op deze foto?’. Klik dan zeker niet op de link voordat je zeker bent dat het veilig is.

Probeer ook steeds de persoon of het bedrijf voor wie de cybercriminelen zich voordoen te verwittigen. Laat je vriend of vriendin weten als ze gehackt zijn en bel even naar het bedrijf van wie je zogezegd de vreemde e-mail kreeg. Op die manier kunnen zij hun voorzorgsmaatregelen nemen en iedereen op tijd verwittigen.

Whaling is een techniek die cybercriminelen gebruiken om via e-mails en berichten mensen op te lichten. Phishing en whaling lijken op elkaar maar zijn niet helemaal hetzelfde. Bij whaling lijkt de e-mail of het bericht erg geloofwaardig omdat alles volledig is gepersonaliseerd naar wat online over je te vinden is. Het is dus het tegenovergestelde van spam, die in grote hoeveelheden wordt verzonden en niet gepersonaliseerd is.

Hoe kan ik voorkomen dat ik slachtoffer word van Whaling?

  1. De allerbelangrijkste regel is en blijft om online altijd je gezond verstand te gebruiken.
  2. Ga nooit in op een verzoek om je digipas te gebruiken en geef hierover ook nooit informatie over door.
  3. Let altijd op met onbekende nummers en e-mailadressen en doe geen betalingen via Western Union, Ria Money Transfer, Moneytrans, MoneyGram enz.
  4. Vertrouw niet zomaar telefoonnummers of e-mailadressen. Criminelen kunnen die aankopen via het internet dus deze zijn niet altijd de manier om te zien of iets al dan niet betrouwbaar is.
  5. Meld het altijd als je slachtoffer werd van online oplichting. Zo kan je voorkomen dat anderen ook misleid worden. De melding kan je doen via meldpunt.belgie.be en vervolgens ook bij je lokaal politiekantoor.