Konligo onvouwt zijn plannen

17 juli 2020

De Belgische start-up Konligo biedt ecologische en esthetische oplossingen in (post-) coronatijden. Duurzame, plooibare structuren maken van wachtrijen een ware ervaring en zorgen ervoor dat veiligheidsvoorschriften volgen kinderspel wordt. Én ze brengen de festivals naar je thuis! Oprichter Aushim Koumar geeft uitleg.

"Wij geloven dat evenementen in de toekomst meer zullen doen met minder. Meer opvallende, indrukwekkende en authentieke ervaringen, maar met minder afval," aldus Aushim.

Niemand zat op de Covid-19-epidemie te wachten, maar voor een bedrijf als Konligo, dat focust op de evenementen- en beurzensector, is de impact des te groter. Voor de komst van het covid-19-virus vonden jaarlijks tienduizenden conferenties en beurzen plaats. Samen trokken ze meer dan 4,4 miljoen bedrijven en zo’n 260 miljoen bezoekers. Het totale – voornamelijk aan stands gespendeerde - budget lag rond de € 60 miljard, gemiddeld zo’n € 2 miljoen per beurs. Vakbeurzen zijn er om zakelijke deals te sluiten en dat mag wat geld kosten. Elke exposant wil bezoekers de illusie geven dat ze in een echte winkel staan. Die illusie creëren is niet goedkoop.

“Standbouwers proberen vooral arbeidskosten zo laag mogelijk te houden. Vaak zijn het Oost-Europese arbeiders die houten panelen bepleisteren en beschilderen. Het raamwerk van de stands wordt zo verborgen. Dit zorgt voor een afvalberg die eigenlijk niet te verantwoorden is.” aldus Aushim, “Tonnen houten panelen, muren, meubels en decoratieve elementen worden bij elke beurs weggegooid. Opslag kost namelijk geld en hergebruik is ook niet sexy: gebruikte materialen geven niet het nieuwe en permanente gevoel waar exposanten naar op zoek zijn.”

Een post-covid beurs zou er wel eens helemaal anders kunnen uitzien. “In digitale marketing verlangen consumenten naar authentieke berichten. Weg van scripted, gelikte advertenties, naar spontane video's, zonder make-up en filters. Ook in de interieurwereld zien we die evolutie. Steeds vaker gaan we terug naar gloeilampen, gekleurde elektrische draden en ruwere ontwerpen. Dingen die vroeger verborgen waren, worden nu gezien als decoratieve elementen,” verduidelijkt Aushim.

“Door de covid-maatregelen zullen beurzen sowieso kleinschaliger worden. Het is niet meer rendabel dagen te bouwen aan een stand en die daarna gewoon weg te gooien. Vandaar dat Konligo meer en meer met huur- en leaseformules werkt: service-as-a-product raakt aan een sneltreintempo ingeburgerd.”

Bovendien zijn de structuren van Konligo een gespreksonderwerp op zich. Ze worden in België geproduceerd met gerecycleerd aluminium. Doordat ze zo compact op te vouwen zijn, kan je ze gemakkelijk opslaan en transporteren. Het assortiment van Konligo is het resultaat van meer dan 15 jaar onderzoek in lichtgewicht transformeerbare structuren aan de Vrije Universiteit Brussel.

“De R&D die we de komende negen tot twaalf maanden wilden doen, hebben we versneld. Op drie maanden tijd hebben we twee nieuwe producten opgeleverd, die volgens ons een oplossing kunnen bieden in post-coronatijden,” aldus Aushim. “Samen met onze partner CityCubes ontwikkelden we Arko Disinfect, een volledige oplossing voor desinfectie en screening op welke locatie dan ook.”

Zo wordt iedereen bij het betreden van winkels, winkelstraten, shoppingcenters, evenementlocaties, museums, etc. gescreend en kan gecheckt worden of iedereen aan de hygiënische voorschriften voldoet. CityCubes is verantwoordelijk voor levering van het volledige pakket: van productie en opbouw (met gepersonaliseerde branding) tot levering van de benodigde producten en een crew voor opvolging op locatie.

Een tweede nieuwigheid is de Tunelo Experience, waarmee je de wachtrij voor je winkel omtovert in een ware ervaring. Klanten zijn beschut tegen de regen of de zon, maar je kunt ze ook informeren met een op maat gemaakte boodschap terwijl ze staan te wachten. De twee kunnen uiteraard ook gecombineerd worden: de Tunelo met de Arko Disinfect voor de meest in het oog springende en veilige ervaring voor uw klanten.

Het proces bij Trividend gaf ons het gevoel dat we een echte partner hadden gevonden. ... we zijn aangenaam verrast dat ze ook in tijden van corona hun engagement zijn nagekomen .... De waardering van ons bedrijf is ook niet terug ter discussie gekomen. Het toont aan dat Trividend verder kijkt dan enkel financiële winst op de korte termijn. Het bevestigt ons in onze keuze voor sociale financiers.

Ondanks de onzekere evolutie van de epidemie en het uitblijven van versoepelingen gisteren, zijn kleinschalige events toegelaten. En daar hoopt Konligo op in te spelen. “De events die mogen doorgaan zijn kleinschalig. Het is dus onmogelijk om dagen en dagen aan de set-up te werken,” vertelt Aushim. “We praten daarom ook met gemeentes. De huidige crisis is een opportuniteit om duurzaam en lokaal events te organiseren. Daarnaast zien we dat onze lease en huurformules extra uit de verf komen. Service-as-a-product lijkt ons een blijvend gevolg van de crisis.”

Konligo probeert de festivalzomer een beetje te redden. Hun structuren zijn perfect voor het nieuwe concept My Garden Festival, dat de festivals naar je tuin brengt. Door de artiesten een vrij podium aan te bieden, steekt Konligo de cultuursector een hart onder de riem.

Financiering

Om dit alles mogelijk te maken, deed Konligo beroep op twee vormen van duurzame financiering. Eind 2019 haalde Konligo €300 000 op met LITA.co, een crowdfundingplatform voor ondernemingen met een positieve impact op het milieu en/of de maatschappij. Recent stapte ook Trividend, het Vlaams Participatiefonds voor de Sociale Economie, voor €100.000 in het kapitaal.

“Het was voor ons belangrijk financiers te vinden die helemaal mee zijn in ons verhaal van duurzaamheid en het sociale aspect niet verwaarlozen. Het is een bewuste keuze om onze productie niet naar Azië te verhuizen, wat voor sommige grote investeerders een evidentie was. In die zin zijn we blij investeerders te hebben die onze taal spreken.

Het proces bij Trividend gaf ons het gevoel dat we een echte partner hadden gevonden. We vonden de due diligence die ze deden zeer stevig. We hadden dus niet het gevoel dat we ze makkelijk overtuigd hebben. En we zijn aangenaam verrast dat ze ook in tijden van corona hun engagement zijn nagekomen en investeren in een sector die zwaar getroffen is. De waardering van ons bedrijf is ook niet terug ter discussie gekomen. Het toont aan dat Trividend verder kijkt dan enkel financiële winst op de korte termijn. Het bevestigt ons in onze keuze voor sociale financiers.”