Sluiten

Planet B: gezonde en duurzame alternatieven voor alledaagse producten

Author: Fee Dubois
Scherm­afbeelding 2024-03-27 om 11.51.58
22 aug
Deel op:

Wat je in de supermarkt koopt, is niet altijd even gezond of bevorderlijk voor je lichaam. Hier probeert het team van Planet B verandering in te brengen. Met gezondere en duurzame fast moving consumer goods, brengen zij alternatieven op de markt, die beter zijn voor jou en de planeet. Planet B doet voor een deel van haar activiteiten beroep op sociale tewerkstellingsinitiatieven.

People & Planet naast Profit

FMCG producten (fast moving consumer goods) zijn de producten die we met z’n allen consumeren’, vertelt Tibbe Verschaffel, oprichter van Planet B, ‘Het probleem is dat deze momenteel door ongeveer acht bedrijven geproduceerd worden. Zij zijn allemaal gefocust op winstmaximalisatie, net zoals de meeste bedrijven. Ze kijken niet naar de gezondheid of naar het lichaam, zolang het maar binnen de wet past.

Zo is er het voorbeeld van shampoo, waarbij ze ervoor zorgen dat het zo goed mogelijk schuimt. Maar als dit hoofdhuid irritatie veroorzaakt, kan hun dat niet veel schelen. Als ik iets lekkers drink en dat zorgt voor nare ziektes. They don’t care, zolang het maar een zo laag mogelijke productiewaarde heeft en zo veel mogelijk opbrengst genereert. En daar willen wij het verschil maken. We willen een FMCG bedrijf worden waarbij we Planet en People even hoog plaatsen als Profit.’

Planet B heeft momenteel drie merken. De bamboe rietjes van Bambooze, oplosbare wasstrips van Klaaar en Wondr Care, natuurlijke verzorgingsproducten. Er zit momenteel ook een vierde merk (Kiko) in de pijplijn, een gezonde kinderkoek met nutriscore A.

Tibbe kreeg het idee om Planet B op te richten als student. ‘Ik had in die tijd een duurzaam winkeltje waarvoor ik shampoo bars had aangekocht. Deze bleken via een Belgische handelaar in China aangekocht te zijn en vol rotzooi te zitten. Ik was daar erg teleurgesteld over. Eens je begint met lezen en onderzoeken, dan zie je dat er zoveel producten ongezond en slecht zijn voor de planeet.’ 

Daarna besefte ik dat ik er mijn levenswerk van wilde maken om in de FMCG-wereld gezondere alternatieven aan te bieden. Een job is het grootste deel van uw leven. Ik denk dat dat gewoon heel zinvol moet zijn en veel voldoening moet geven. Ik ben misschien een beetje naïef, maar ik zou mijn tijd willen spenderen om van de wereld een mooiere plek te maken.’ 

Planet B en Trividend

Planet B is een relatief klein bedrijf met beperkte middelen, wat voor uitdagingen zorgt. Trividend biedt hierbij hulp. ‘Ze helpen met cash, maar organiseren ook evenementen die voor ons inspirerend en waardevol zijn. Net zoals wij werken ze ook rond sociale tewerkstelling. Het is belangrijk voor ons om met de juiste mensen aan tafel te zitten, die met de juiste redenen in jou willen investeren.

Tibbe kijkt vol ambitie naar de toekomst: ‘Op korte termijn willen wij heel wat nieuwe producten toevoegen aan het Wondr gamma en willen wij nieuwe winkels openen. Op langere termijn willen we graag in Europa een sterke speler worden en zo veel mogelijk fast moving consumer goods vervangen door gezonde en duurzame alternatieven.

Frederik Matthijs over onze betrokkenheid bij Planet B:’Trividend nam deel aan de kapitaalronde in 2023 en investeerde een tweede schijf in de zomer van 2024 om de snelle groei te financieren. Omdat deze groei zorgt voor extra positieve ecologische impact én bovendien bijkomende sociale tewerkstelling.’


Meer weten over Planet B, hun missie en hun producten? Neem een kijkje op hun website.