Sluiten

Robinetto, gezond en lekker water van bij u thuis

Author: Bruno Iserbyt
deleiding_cool-3
22 mrt
Deel op:

Vandaag is wereldwaterdag, hét moment om eens een kijkje te nemen bij Robinetto, Gentse start-up die drankverpakkingen de wereld wil uit helpen. Gezond en lekker water van bij u thuis, dat is de boodschap van Robinetto.

Bij de start in 2018 waren Robinetto Jeroen Vereecke, Fried Roggen en Patrick Doyen. Jeroen ken je als oprichter van Boomtown Festival in Gent. Fried is voormalig fondsdirecteur bij SI2-Fund en Patrick is een stroper die boswachter werd. Hij was jarenlang aan de slag als Sales & Marketing directeur bij Coca-Cola Enterprises & Sources Chaudfontaine.

“We willen het verpakken en transporteren van water drastisch verminderen,” aldus Jeroen Vereecke. “Tapwater is van even goede kwaliteit en veel duurzamer dan flessenwater. Veel mensen kopen water in flessen, dus de potentiële impact is enorm. We rekenden ooit uit dat, mochten Belgen evenveel kraantjeswater drinken als de Nederlanders, we tot een miljard drankverpakkingen per jaar kunnen uitsparen.”

“Bij Robinetto staat de missie centraal. We willen vooral werken aan oplossingen. Dus niet zeuren over te veel plastic in de zee, maar tonen wat je eraan kan doen. We bestaan in de eerste plaats om impact te realiseren. De winst die we maken is maar een middel om die impact te vergroten.”

De match tussen de missie van het bedrijf en de werknemers is uitermate belangrijk. “We willen collega’s die zeggen: ‘Ik wil bij jullie werken om jullie missie mee te realiseren.’ Tegelijkertijd is het heel belangrijk dat onze mensen heel pragmatisch en commercieel kunnen denken. Robinetto verkoopt vooral aan ondernemers, van wie de rekening ook moet kloppen. Onze medewerkers vertrekken van de missie maar ze moeten zich ook voldoende kunnen inleven in ondernemers en anderen die misschien niet wakker liggen van duurzaamheid.”

Trividend kende in 2019 een achtergestelde lening toe aan Robinetto. Ondertussen nam Colruyt Group een minderheidsbelang in de Gentse start-up .

“De impact die zo kan gerealiseerd worden is indrukwekkend,” begint Jeroen te rekenen. “Colruyt Group telt 32.945 werknemers. Als we er van uitgaan dat die elke werkdag 0,8 liter water drinken, gedurende 247 werkdagen, dan wordt er jaarlijks zes miljoen, vijfhonderd en negen duizend negenhonderd tweeëndertig liter water minder getransporteerd en verpakt. Dàt is de impact waarvoor we het doen.”

En daar beginnen ze de komende maanden aan, met alvast de eerste 500 watertaps in alle Colruyt, Okay en Bio Planet-winkels.

“Maar dat is uiteraard maar de eerste stap. Onze ambitie is om 1 miljard drankverpakkingen per jaar te elimineren”, besluit Jeroen.

Ken jij ook een sector waar onnodig veel water naar de zee wordt gedragen? En heb je een businessidee om dat probleem uit de wereld te helpen? Mail Jesse en wie weet kan Trividend je financieel helpen de impact te maken waar je van droomt.