Re-sound zorgt voor circulaire akoestische oplossingen
2025
06 janAaron Thierens is oprichter en bezieler van Re-sound. Hij gelooft in een wereld waar vervuilende producten vervangen worden door duurzame alternatieven. Met Re-sound maakt hij met gerecycleerd jeansgaren milieuvriendelijke akoestische panelen.
Circulair idee
De panelen van Re-sound zijn effectief, stijlvol, modulair én volledig circulair. Alles startte met een schoolopdracht tijdens de studies industrieel productontwerp van Aaron. “Het doel was een nieuwe toepassing te vinden voor gerecycleerd jeansgaren. Bij Kringwinkels ingezamelde jeansbroeken worden opnieuw verwerkt tot vezels en daar mochten we als studenten mee aan de slag. Het product moest niet enkel duurzaam zijn, maar ook concurrentieel met de markt. Een stevige uitdaging, maar het hele circulaire idee erachter sprak me enorm aan. Ik koos ervoor de vezels toe te passen als akoestische verbetering.”
In overleg met experten in akoestiek kwam Aaron tot een functioneel prototype van een akoestisch paneel. “Een docent zag er potentieel in en heeft me een duwtje in de rug gegeven richting het ondernemerschap. Ik deed vervolgens marktonderzoek, leerde verschillende partners kennen en kon zo een hele productieketen opzetten. Vanuit die duurzame reststroom zijn we erin geslaagd om in samenwerking met de sociale economie een volledig Belgische productie te realiseren, van het gerecycleerde garen tot de afgewerkte panelen. Eerlijk, circulair en lokaal. En zo is mijn schoolproject geëvolueerd tot een startup.”
Student-ondernemer
Als student-ondernemer kon Aaron zowel bij de ondernemershub van Howest als later bij Arteveldehogeschool rekenen op ondersteuning en omkadering. “Een veilige omgeving om te starten aangezien mijn businessidee toen nog niet matuur genoeg was. Ondertussen leerde ik meer over hoe ik mijn product in de markt kon zetten. Het advies en de tips van de experten hebben me echt vooruit geholpen. Die push in de juiste richting was een grote meerwaarde. Ook door het te pitchen kreeg ik nieuwe inzichten over hoe ik de panelen nog kon verbeteren.”
Overtuigd van de effectiviteit van zijn oplossing, besloot Aaron alvast een kleine productie op te starten. “Met de eerste omzet kon ik de akoestische tests financieren om het effect van onze panelen te meten en ook te bewijzen. Die tests en de eraan gekoppelde ISO-normering zijn immers nodig om volop mee te kunnen spelen in de concurrentiële markt van de akoestische oplossingen.”
Van reststroom naar product
Op welke manier zijn de oude jeans dan terug te vinden in de akoestische panelen van Re-sound? “De broeken worden ingezameld via de Kringwinkels van Zuid-West-Vlaanderen”, legt Aaron uit. “De goede exemplaren worden gerecycleerd en opnieuw in hun winkels verkocht. Want hergebruik is altijd beter dan recyclage. De andere broeken worden uit elkaar gehaald en van de vezels wordt in de weverij nieuw garen gemaakt. Die vormen de basis voor de gerecycleerde stoffen die wij gebruiken voor de buitenkant van onze panelen.”
“De kern van ons product is karton, ook grotendeels gerecycleerd. Om de akoestische waarde te verbeteren komt daarboven een laag hennepvilt. Om dat materiaal te beschermen zit het in een hoes van stof die komt uit een reststroom van lingeriefabrikant Van De Velde. Elk paneel is dus opgebouwd uit verschillende lagen en materialen. Het heeft wel even geduurd vooraleer we de juiste samenstelling vonden voor het beste resultaat. Maar nu hebben we een paneel met uitstekende akoestische eigenschappen.”
Sociale economie als partner voor circulaire modellen
Voor Aaron was het cruciaal om partners te vinden die volgens dezelfde filosofie en visie werken. “In die zoektocht kon ik gelukkig beroep doen op het breed netwerk van Howest. Maar het duurde toch nog ongeveer anderhalf jaar eer alles in zijn plooi was gevallen. Je wil natuurlijk dat alles in de juiste omstandigheden en volgens de hoogste kwaliteit geproduceerd wordt. Daarin heb ik ook weer veel geleerd. Net van de schoolbanken dacht ik in al mijn naïviteit dat iedereen in de textielsector wel op een correcte manier zou werken. Na een negatieve ervaring met een naaiatelier bleek dat toch niet zo te zijn. Dat was wel een eyeopener.”
De juiste partners voor de productie van zijn panelen vond Aaron in de sociale economie. “Daar zijn de arbeidsomstandigheden wel correct en krijgen de werknemers ook begeleiding en opleiding. Bovendien is het een extra element in het lokale, duurzame en circulaire verhaal van Re-sound. Vandaag werken we met twee maatwerkbedrijven samen. Weerwerk zorgt voor het naaiwerk. MAAAT doet de assemblage en de verlijming en zorgt ook voor de verzending naar de klanten.”
Trividend, meer dan impact financieren
Die samenwerking loopt goed en dus gaat Aaron in 2024 op zoek naar extra financiering om de productie op te schalen. “Dat was nodig om de volgende stap te zetten en de prijzen concurrentieel te houden. Ik bracht in kaart welke middelen nodig waren en met welke partners ik in zee wilde. Dat leverde een financieringsmix op, een combinatie van verschillende financieringsmiddelen. De circulaire wereld is vrij klein, ik was Trividend al enkele keren tegengekomen op events en besloot bij hen een dossier in te dienen.”
“Ik was heel blij dat ze beslisten mee te stappen in het verhaal van Re-sound, want ze zijn echt de juiste partner. Ik heb echt het gevoel dat ze aan onze kant staan en willen dat Re-sound groeit en meer impact maakt. Ik zit nu ook in hun ImpacT² traject. Daarin kijken we op welke manieren we nu al impact hebben en hoe we dat meetbaar kunnen maken. Want het is niet altijd duidelijk welke keuzes je moet maken om die impact te garanderen of te vergroten.”
Uitdagingen aanpakken
De verkoop opdrijven is vandaag dé grote uitdaging voor Re-sound. “Ons product staat op punt en onze productieketen is schaalbaar”, geeft Aaron aan. “Nu is het een kwestie van de sales te boosten. We richten ons vooral op kantoren, horeca en evenementenlocaties. Die bereiken we met verschillende soorten marketing en via beurzen. Voor een B2B-markt als de onze is dat cruciaal om leads te verzamelen die we dan achteraf kunnen contacteren.”
“Eens we een contact hebben is het een kwestie van hen te overtuigen dat hun akoestisch probleem opgelost kan worden en dat Re-sound daarvoor een goede partner is. We zijn immers meer dan een leverancier van materialen. We geven ook akoestisch advies. Dat is nodig om onze klanten op de best mogelijke manier te helpen.”
Duurzame groei
Aaron startte met Re-sound in 2021, tijdens zijn studies. De eerste jaren was hij vooral met de ontwikkeling bezig. “Pas in 2023 zijn we ook gaan verkopen. In juni 2024 ben ik afgestudeerd en sinds dan kan ik me voltijds op de groei en ontwikkeling van het bedrijf concentreren. De productie gebeurt quasi volledig via onze partners en voor de plaatsing van de panelen werken we samen met een externe installateur.”
Om de verkoop verder te laten groeien, nam Aaron onlangs een eerste werknemer in dienst. “Een grote beslissing gezien de loonkost. Het was echt een soort van point of no return en dus was ik blij te kunnen rekenen op mijn externe Raad van Advies. Dat zijn drie mensen met veel ervaring in het ondernemen die fungeren als een klankbord. Samen met hen kon ik een meer beredeneerde sprong maken. Het verschil is al te zien: we werken professioneler, krijgen meer leads binnen en stellen meer offertes op. Stilaan beginnen we daar ook qua verkoop de vruchten van te plukken.”
Leerrijk traject
Re-sound bestaat ondertussen vier jaar, toch is Aaron pas 24. “Als ondernemer heb ik in die tijd veel geleerd, ook op menselijk vlak. Ik was vroeger vrij introvert, maar als ondernemer kom je met veel mensen in contact en dus ben ik nu meer assertief. Ik groeide ook in het operationele. In een onderneming moet je met veel rekening houden. Dat vraagt heel wat skills en een goed projectmanagement. Toch ben ik blij ook op de kennis en expertise van anderen te kunnen rekenen. Aan de Raad van Advies kan ik mijn plannen voorleggen, waarna we ze bediscussiëren en samen een beslissing nemen. Daardoor zijn de keuzes meer onderbouwd waardoor ook de slaagkansen groter zijn. Dat stelt me gerust.”
Ook Trividend heeft met Hanne Page een expert in de Raad van Advies. “Bedrijven die sociale en ecologische winst centraal stellen in hun bedrijfsmodel, zijn de toekomst waar ik deel van wil uitmaken”, zegt ze daar zelf over. “Daarom zie ik het als mijn doel om waarde of op zijn minst positiviteit te brengen waar ik maar kan. Bij Re-sound wil ik adviezen geven en ondersteuning bieden om hen te helpen bij het vervullen van hun missie.”
Inspirerende voorbeelden
Naar wie kijkt Aaron zelf op? “In Vlaanderen zijn dat Chris Van De Voorde van JUUNOO, een circulair wandensysteem voor kantoren, en Tibbe Verschaffel van Planet B. Zij schrijven beiden een straf ondernemersverhaal en zijn ook sterk op vlak van marketing. Zowel qua visie als ondernemerschap zijn het mooie voorbeelden. Chris was één van de eerste die in de traditionele bouwsector volop de circulaire kaart trok. Zijn doel is om met de circulaire economie binnen te breken in de reguliere economie. En dat lukt bijzonder goed: JUUNOO heeft ondertussen ook een kantoor in Amerika.”
Aaron nam als student op Artevelde twee keer deel aan de wedstrijd van student-ondernemer van het jaar. Daar gebruiken ze hem nu graag zelf als voorbeeld naar nieuwe studenten. “Ik ga er graag op in omdat ik dat belangrijk vind. Ik ben pas in mijn derde jaar te weten gekomen dat er een statuut als student-ondernemer bestaat. Dat moet beter bekend worden gemaakt. Het is immers een fantastische kans voor de student zelf, maar brengt ook nieuwe inzichten en dynamieken in de markt.”
Toekomst
Hoe kijkt Aaron naar de toekomst? Waar droomt hij van als ondernemer? “Ik hoop alleszins om met Re-sound uit te kunnen groeien tot een mooie kmo of zelf iets meer. Een bedrijf met eigen medewerkers en een uitgebreid productgamma. Daar zijn we nu al mee bezig: twee nieuwe producten zitten in de laatste ontwikkelingsfase. Maar het is als startup ook belangrijk om te focussen en ons niet te veel laten afleiden door het grotere gamma van de concurrentie. Stap voor stap dus.”
“Natuurlijk willen we ook onze sociale en ecologische doelen hoog in het vaandel blijven dragen. Onder meer door de samenwerking met onze partners in de sociale economie. Zij staan klaar om met ons mee te groeien. Daarom ben ik blij met de ondersteuning van Trividend. Bij hen gaat het om meer dan geld: ze bewaken ook het circulaire verhaal waardoor we standvastiger zijn in onze missie en de impact die we zo kunnen maken.”
Meer weten over het circulaire ondernemersverhaal van Aaron?
Kijk op www.re-sound.be of beluister de Koplopers Podcast van MVO Vlaanderen over Re-Sound.