BloomUp: online therapie, toegankelijk aangeboden
BloomUp is een online platform dat laagdrempelige psychologische hulp aanbiedt, zowel voor particulieren als organisaties. Het bedrijf matcht na een korte vragenlijst de juiste psycholoog aan jouw noden, waarna deze je online verder kan helpen.
‘Het doel van BloomUp is om zo laagdrempelig mogelijke toegang tot hulp voor mentale gezondheid te voorzien voor zoveel mogelijk mensen in België,’ legt Clovis Six uit, oprichter en CEO van BloomUp. ‘We doen dit aan de hand van drie speerpunten. Enerzijds zorgen we ervoor dat de stap maken zo klein mogelijk is, want dankzij BloomUp kan je van thuis uit mentale gezondheidshulp opzoeken. We zorgen ook voor een snel proces, zonder wachtlijsten. Wanneer je gewoonlijk een afspraak bij een psycholoog boekt, kunnen de wachttijden al snel tot enkele maanden oplopen. Ten derde proberen we ook de prijs zo laag mogelijk te houden.’
‘We zijn ontstaan tijdens de coronaperiode, vanuit een groep studenten van de KU Leuven en Harvard. Zij zagen een opportuniteit om mensen snel toegang te verschaffen tot een klinisch psycholoog of psychotherapeut. Het is een nood die we vandaag ook nog altijd zien, want wanneer je in een stad woont kan het drie, vier maanden duren vooraleer je effectief bij een psycholoog terecht kan. Je moet ook eerst zelf beginnen met rondbellen en wanneer je dan iemand gevonden hebt die voor jou aantrekkelijk is, kom je meestal op een wachtlijst terecht.’
‘Door dit proces volledig online te trekken hebben we deze problemen compleet weggewerkt’, gaat Clovis verder, ‘Wij functioneren als een soort tussenpersoon. Je beantwoordt een aantal vragen, waarna wij op basis hiervan drie tot zes psychologen aan jou voorstellen. Wanneer je een van deze psychologen kiest, kunnen zij binnen de twee dagen met jou in gesprek gaan.’
B2C en BCB
BloomUp richtte zich initieel op particulieren. Hiervoor sloten ze ook een samenwerking af met de Christelijke Mutualiteit, voor volledig geautomatiseerde tegemoetkoming. ‘Momenteel is de focus een beetje verschoven richting bedrijven’, vertelt Clovis, ‘Door werkgevers te laten betalen voor de mentale gezondheid van hun werknemers, kan je de financiële drempel nog verder verlagen. De werkgever kan op deze manier een extra voordeel meegeven. Maar tegelijkertijd wordt ook de productiviteit van zijn bedrijf opgetrokken, omdat de werknemers zich goed in hun vel voelen. Zo verdienen de bedrijven hun initiële investering tot 5 keer terug.
‘We zijn nu ook bezig met het uitbrengen van een verzekeringsproduct, samen met Vanbreda Risk & Benefits. Zo komt er een bijstandsverzekering met onze zelfhulp applicatie die werkt rond mildere problematieken, in combinatie met onder andere coachingsessies.
Clovis vindt het belangrijk om aan impactondernemen te doen en zijn ogen op de missie te houden. ‘Start-ups beginnen altijd leuk, met het gevoel dat iedereen een positieve stempel op de wereld wil nalaten. Wat ik echter vaak merk bij andere bedrijven, is wanneer er een grote kapitaalinjectie komt, de cultuur verandert. Dan wordt vaak geswitcht van mindset en wordt alles geoptimaliseerd om zo veel mogelijk winst te maken. Voor mij is die insteek verkeerd. Wij werken niet om winstmaximalisatie te creëren voor mensen die het al goed hebben. Wij zijn er om mensen die het moeilijk hebben te helpen. Ik wil aantonen dat je hieruit een sustainable business kan maken.’
BloomUp en Trividend
Hoe kwam BloomUp bij Trividend terecht? ‘Een twee jaar geleden, in het begin van de zoekfase, zijn we beginnend in contact gekomen met de impactwereld. Toen zijn we vrij snel bij Trividend aanbeland. Vandaag helpen ze op verschillende vlakken. Enerzijds hebben ze uiteraard geld geïnjecteerd, wat broodnodig was op dat moment. Ze hebben gezorgd voor ons verder bestaan. Anderzijds zit ik ook vaak met hen samen, zodat ze hun kijk op de zaken kunnen toelichten. Ze dagen ons uit, wat ik zeer apprecieer. Ze brengen ons ook in contact met heel wat mensen in de scene aan de hand van hun netwerk. Ik heb bij Trividend het gevoel dat de founder en het bedrijf op de eerste plaats blijven staan, zonder vreemde verwachtingen te stellen.’
Wanneer Clovis naar de toekomst kijkt, wil hij vooral werken naar nog toegankelijkere psychologische hulp. ‘We zijn een artificiële intelligentie aan het ontwikkelen dat het ideale traject creëert voor de hulpzoekende. Een deel van het werk dat traditioneel door de therapeut gebeurt zal hierdoor worden geautomatiseerd, wat de kosten zal verlagen. Ook hopen we meer in te zetten op partnerships, om zo een breed en betaalbaar aanbod te bekomen. We geloven erin dat deze combinatie de weg naar internationalisering kan openen, maar dat is nog niet voor meteen.’
Meer weten over BloomUp en wat ze voor jou kunnen betekenen? Neem een kijkje op hun website!