Sluiten

Cargo Velo: jouw allround fietskoerier doorheen de stad

Author: Fee Dubois
2021-04-02_CargoVélo-215
22 mei
Deel op:

In een drukke stad een levering van A naar B brengen is geen evidentie. Files, drukte en kleine straatjes zorgen voor een hoop tijdsverlies. Cargo Velo biedt een slimme oplossing, want deze koerierdienst stampt uitsluitend op trappers om pakketjes rond te dragen. Efficiënt, zorgvuldig en goed voor onze planeet!

Sander Vandenberghe, oprichter van Cargo Velo, kwam zo’n elf jaar geleden op het idee om zijn bedrijfje op te richten, ‘Het was toen eigenlijk vooral hobbygedreven. Ik ben bio-ingenieur van opleiding, maar werd niet echt warm van die wereld. Dus probeerde ik geld te verdienen via mijn passie voor fietsrijden, en me vooral ook te amuseren.’

Geïnspireerd door koerierdiensten zoals Dioxyde De Gambette en Flits (die later allebei werden overgenomen door Cargo Velo), begon Sander met pakjes leveren door de straten van Gent. Het was de start van wat nu één van de grootste stedelijke fietskoerierbedrijven van België is, met vestigingen in Gent, Antwerpen, Brussel, Mechelen en Leuven.

Snel, zorgzaam, duurzaam

‘We organiseren verschillende soorten leveringen binnenin de stad’, vertelt Sander. ‘Enerzijds leveren we veel voor retailers en winkels, zowel voor grotere e-commerce spelers als meer lokale zaken. In de stad kunnen wij dingen aanbieden die andere spelers niet kunnen, zoals snelheid en flexibiliteit.’

‘Een ander groot aspect zijn zaken die specifieke timings, procedures of condities vergen. Medische transporten, catering, bloemen, … We omschrijven dit als ons care segment, omdat hier heel zorgvuldig moet mee worden omgegaan.’

‘Het derde segment komt voort uit de bewuste keuze voor fietstransport (door de klant). Liefst ook zo lowtech mogelijk, omdat dit grote voordelen met zich meebrengt in de stad. We proberen als een soort missing link op te treden in de steden, waarbij we het stuk dat efficiënt met de fiets vervoerd kan worden naar ons toetrekken. Zo pluggen we in tussen ruimere logistieke ketens om een win-win verhaal uit te bouwen met partners.’

Koeriers als motor

Toen Sander voor het eerst merkte dat er groeimogelijkheden in zijn bedrijf zaten, koos hij er voor om met een vast team te werken. ‘Zo kan ik de kwaliteit en service hoog houden. Klanten waren het gewend om mij aan hun deur te krijgen, dus ik ging op zoek naar hetzelfde niveau van dienstverlening. Onze koeriers zijn echt de motor van het bedrijf, en het gezicht naar onze klanten toe.’ Intussen werkt Cargo Velo met zo’n veertig man, verdeeld over de vijf steden.

Het was na de coronacrisis dat Cargo Velo voor het eerst bij Trividend terechtkwam. ‘We zaten op dat moment met een cashdip, waarna we in gesprek zijn gegaan met verschillende financierders. Ook OYA is toen ingestapt, waar onder andere Stef Goossens en Piet Colruyt als impactinvesteerder achter zitten.’ Ook bij een tweede investeringsronde vorig jaar kon Cargo Velo op de steun van Trividend rekenen, dit keer met een converteerbare lening. ‘Ook OYA stapte toen terug mee in tot waar ze konden, en ook Stef en Piet hebben toen met privé middelen mee geïnvesteerd. Een duidelijke herbevestiging van het vertrouwen.’

Cargo Velo en Trividend

Sander haalt veel uit de samenwerking tussen Cargo Velo en Trividend. ‘Het netwerk dat Trividend aanbiedt trekt banen open naar andere investeerders. Kunnen aantonen dat zij in onze financieringsmix zitten, geeft ons bedrijf extra cachet en slagkracht, wat onze geloofwaardigheid verhoogt.’

‘Er is sowieso de financiële stimulans, maar dat is zeker niet het belangrijkste aspect. Trividend heeft een track record van meer dan twintig jaar. Daar hangt intrinsiek een gigantisch netwerk aan vast waarvan je gretig gebruik kan maken. Het is een interessant ecosysteem, waar heel wat kruisbestuiving kan ontstaan.’

Als Sander naar de toekomst kijkt, wil hij vooral op een duurzame manier verder groeien, ‘Het is voor mij als oprichter belangrijk om te kunnen aantonen dat mijn idee steek houdt. De fiets is een goed alternatief voor transport in de stad, en ik wil dit bewijzen met een rendabel businessmodel. We willen zo snel mogelijk tot dat break even punt komen.’

Foto’s: © An Van Gijsegem