Sluiten

COSH!: Duurzaam shoppen binnen handbereik

Author: Fee Dubois
_20230202-WearRaamsticker-Rotterdam-RosaVanEderen-COSH!-1977
24 aug
Deel op:

De mode-industrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld, goed voor zo’n 8% van de totale CO2-uitstoot. Met COSH! wil Niki De Schryver deze modewereld verduurzamen. Zo ontwikkelde ze een platform dat burgers helpt ethisch en ecologisch te shoppen.

‘COSH! is een project dat ontstond uit persoonlijke evolutie en het besef dat ik positief wou bijdragen met eigen vaardigheden en kennis’, vertelt Niki De Schryver, CEO en oprichter van COSH! in Knack. ‘We willen consumenten die nog weinig afweten van duurzame mode helpen snel hun weg te vinden naar boutiques die voldoen aan hun persoonlijke budget, smaak en duurzaamheidsvoorkeuren’. 

COSH biedt aan de hand van hun platform een duidelijk overzicht voor wie duurzaam wil gaan shoppen. Ze visualiseren duurzaamheidskenmerken van kledingmerken in de gloednieuwe COSH! brand index waarvoor ze leveranciers screenen.

COSH biedt op hun platform een duidelijk overzicht voor wie duurzaam wil gaan shoppen. Ze stellen aan de gebruiker van COSH winkels in de buurt voor die ethisch en ecologisch te werk gaan maar je kan ook zoeken op merken. Ook zijn er op maat gemaakte shoppingroutes, waardoor winkeldagen net iets vlotter kunnen verlopen.

Duurzaam, circulair en sociaal

‘Mijn passie voor innovatieve businessmodellen en duurzaamheid begon bij het Vlerick Young Management Programme, zo’n 12 jaar geleden’, vertelt Niki, ‘Toen zette ik als business developer bij HonestBy van ontwerper Bruno Pieters een zo ecologisch en duurzaam mogelijk modemerk mee op wat bovendien 100% transparant over alle fasen in de productieketen communiceerde. Van leveranciers, hun adressen, tot de betaalde prijs en besteedde tijd. Het werd wereldwijd geprezen als pionierswerk. Met COSH! bouw ik hierop verder. Ik wil de transitie naar een duurzame, circulaire en sociale mode-industrie versnellen. Dit door de goede merken en retailers meer visibiliteit te geven, zodat zij broodnodige verkoop krijgen om hun beurt hun pionierswerk en impact te kunnen uitbreiden.’

COSH! werd in 2018 opgericht met steun van Vlaanderen Circulair. Het bedrijf kreeg toen begeleiding van accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt en de United Fashion European fashion tech accelerator in 2019. In 2021 werd COSH! opgenomen in de wereldwijde accelerator Imec.start.

COSH! en Trividend

Hoe kwam COSH! bij Trividend terecht? ‘Ik kwam al héél vroeg op mijn ondernemerspad met Trividend in aanraking. Pieter-Jan was een van de eerste personen naar wie ik doorverwezen werd voor een gesprek rond mijn ‘impact’ startup idee. Net als velen schatte hij toen in dat het te moeilijk zou worden en dat de slaagkansen klein waren. Echter, door de jaren heen heb ik met veerkracht en doorzettingsvermogen aangetoond dat COSH! wel kan slagen, ondanks complex businessmodel en het bedienen van 4 stakeholder groepen.’ 

‘Mijn businessplan werd verschillende keren uitgepluisd door Pieter-Jan. Toen hij het goedkeurde, wist ik dat ik op mijn beide oren kon slapen, omdat dit het bewijs was dat het goed en realistisch in de huidige context ineen zat. Het feit dat Trividend heel lang aan de zijlijn volgde alvorens ook mee te financieren, sterkt ook ergens mijn zelfvertrouwen. Het zijn wel overwogen beslissingen en dan weet je dat je als impact founder goed bezig bent.’

Sinds januari 2020 zorgt COSH! ook voor screening van juwelen en cosmetica. In juni 2021 werden ook tweedehands en verpakkingsvrije winkels toegevoegd. COSH! is momenteel actief in België, Nederland, Spanje en Duitsland. 

Meer weten over COSH!, of zin om duurzaam te shoppen? Neem zeker een kijkje op hun website! Op de hoogte blijven over wat COSH! doet? Schrijf je zeker in op hun nieuwsbrief.