Dressr: huur je kleerkast
Bij Dressr kan je terecht om je kledingkast verder aan te vullen, zonder de aarde extra te belasten. Het bedrijf biedt een formule aan waarbij je kledij voor een korte of langere periode kan huren. Zo krijg je grote variatie in je kleerkast, met een kleine voetafdruk.
‘Wij bieden bij Dressr een dienst aan die we ‘Clothing as a Service’ noemen, waarbij we zowel gelegenheidskleding als kwalitatieve everyday wear verhuren’, vertelt Caroline Baeten, oprichter van Dressr. ‘Dit gebeurt zowel via ons eigen platform, als via integraties op de websites van verschillende modemerken. Het doel is om een continue variatie te brengen in de garderobe, en zo impulsaankopen of miskopen te vermijden en de draagbeurten per item te verhogen.’
Twee formules
Dressr werkt aan de hand van twee formules voor het huren van de kledij: ‘De eerste is een eenmalige verhuur, ook wel ‘one time rental’ genoemd, vanaf 20 euro. Dit kan zonder verdere verplichtingen. Daarnaast hebben we een abonnementsformule van 39 euro per maand, onze belangrijkste focus. Hierbij kies je zelf hoeveel items je mee naar huis neemt. Je kan online bestellen of in de showroom langskomen, passen en het item meteen meenemen. Je kan de items zo lang bijhouden als je wil en ook zo vaak ruilen als je wil, hetzij hier in onze showroom in Mortsel, hetzij met een retourlabel dat je als huurder ontvangt. Bovendien wordt de huurder niet verwacht om de kleding schoon te maken. Wassen, strijken en herstellen zijn inbegrepen.’ Voor deze service werkt Dressr samen met een lokale wasserij en maatwerkbedrijf Opnieuw&Co.
‘Ik ben op het idee gekomen om Dressr op te richten nadat ik inzag hoe fout ons huidige consumentengedrag wel niet is. Zeker toen ik af en toe in fast fashionwinkels rondwandelde en zag hoe laag de kwaliteit was, met daarbij dan de kennis dat de stuks in onethische omstandigheden geproduceerd zijn. Mijn motivatie is toen ontstaan uit de vraag: hoe kan het systeem beter? De mode-industrie is de op één na meest vervuilende industrie ter wereld, met een te hoge productie en afvalcreatie. Door een circulair model te ontwikkelen, kunnen we beide problemen verminderen.’
‘De zoektocht was om het systeem te veranderen, maar ook om te erkennen dat consumenten behoefte hebben aan variatie. Het was niet de bedoeling om consumenten te zeggen dat ze minder moesten kopen, we moesten het systeem gewoon veranderen en aantrekkelijker maken. Uit bevraging van onze huurders blijkt dat velen minder uitgeven aan kleding sinds ze via Dressr huren. Dit komt doordat ze geen nieuwe aankopen hoeven te doen en genieten van de flexibiliteit van het abonnement.
Volgens Caroline waren er veel uitdagingen om van Dressr een succesverhaal te maken. ‘De grootste uitdaging bleef voor mij de B2C marketing, want daar was ik totaal niet in thuis. Ik dacht dat wanneer je iets goed maakt, klanten wel automatisch komen. Maar zo gemakkelijk is het niet. Er komt veel uitleg kijken bij ons systeem en mensen stellen zich vaak geen vragen bij het consumentengedrag dat je zou willen veranderen. Eens ze klant zijn, ontdekken ze enkel maar voordelen, maar de acquisitie is een grote zoektocht geweest.
Dressr en Trividend
Dressr is een mooi voorbeeld van een Antwerps dossier dat in een vroege fase een eerste financiering kreeg via Trividend Provincie Antwerpen. Na hun circulaire businessmodel verder in de markt te zetten, ontvingen ze bovendien een bijkomende lening van Trividend zelf. Het Investeringscomité was zo onder de indruk van de vooruitgang dat het een hoger bedrag goedkeurde dan oorspronkelijk gevraagd.
Trividend biedt Dressr ook ondersteuning op andere vlakken. Caroline: ‘Ze bieden ons netwerkmogelijkheden door ons in contact te brengen met anderen in de sector. Kunnen zeggen dat Trividend je steunt is ook gewoon een vorm van validatie naar de markt toe. Iedereen die Trividend kent heeft respect voor de naam.’
Investeringsmanager Pieter-Jan Van De Velde werkte vanaf het begin samen met Dressr: ‘Trividend gelooft sterk in de samenwerking tussen start-ups en de sociale economie. Ook bij Dressr en Opnieuw&Co verloopt dit vlot. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen een waardevolle job en de flexibiliteit die Opnieuw&Co kan bieden heeft een grote meerwaarde voor bedrijven zoals Dressr. Naarmate er meer werk is, kunnen werknemers via de kringlooporganisatie extra uren presteren, zonder dat Caroline zelf op zoek moet naar extra medewerkers.’
Wanneer Caroline naar de toekomst kijkt, staat er heel wat op het programma: ‘Op korte termijn willen we ons aanbod vergroten, want dat is momenteel de bottleneck voor onze groei. Op langere termijn kijken we naar projecten gericht op automatisering. We willen ook meer taken kunnen uitbesteden aan sociale tewerkstelling. Met de investeerders achter ons, hebben we vertrouwen dat we deze doelen in de toekomst kunnen bereiken.’
Meer weten over Dressr en wat ze precies doen? Neem een kijkje op hun website!