Green Circle Salons: kappersafval een nieuw leven geven
Ooit al nagedacht waar je haren naartoe gaan nadat ze geknipt zijn? Green Circle Salons helpt kappers richting meer duurzaamheid door afval op te halen en circulair te verwerken.
Je zou er misschien niet meteen over nadenken, maar het afval dat jouw kapper produceert komt vaak in de restafvalzak terecht. Dit terwijl haar, aluminium, verftubes en overtollige kleuring eigenlijk perfect gerecycleerd kunnen worden. Dat vond ook Nicolas Decrêm, oprichter van Green Circle Salons in de Benelux. Zij zorgen ervoor dat het afval van kapperszaken een nieuw leven krijgt, zonder dat kappers extra moeite hoeven te doen om hun resten zelf te verwerken.
‘Het probleem waar vanuit we vertrokken zijn is dat 50 tot 60% van het afval dat een kapsalon produceert eigenlijk perfect gerecycleerd kan worden’, vertelt Nicolas Decrêm, oprichter van Green Circle Salons, ‘Ik spreek dan over haar, aluminiumfolie, kleurtubes en verf. Maar momenteel wordt dit vaak weggegooid of verbrand. Ons idee is om deze resten op te halen en circulair te verwerken.’
‘Ik heb zelf eigenlijk totaal niks met kappers. Maar tijdens mijn studies economie moesten we een product of een dienst ontwikkelen en uitwerken. Daar is eigenlijk het idee ontstaan om haren om te zetten naar meststof. Na het groepswerk heb ik contact opgenomen met de kappersfederatie om ons project verder te zetten. Ze hebben mij toen uitgenodigd om te komen spreken op het Europees Congres omtrent duurzaamheid in de kapperssector.’
‘Voor mij presenteerde Green Circle Salons, het Canadese moederbedrijf. Zij zochten partners om Green Circle Salons in Europa te lanceren. Dat is wat ik nu doe. Het Canadese Green Circle Salons heeft in Noord-Amerika intussen meer dan 3.600 salons die met hen samenwerken, die samen meer dan 15 miljoen consumenten bereiken en meer dan 1.000 ton afval verwerken. Hierdoor werd zo’n 10.000 ton CO2 gecompenseerd.
Hoe werkt Green Circle Salons dan precies? ‘Salons die beslissen om met ons in zee te gaan krijgen allereerst een opleiding. In deze onboarding wordt uitgelegd hoe ons systeem werkt en hoe kapperszaken kunnen bijdragen aan het oplossen van de klimaatproblematiek. Na deze opleiding beginnen de kapperszaken met sorteren. Ze krijgen van ons vuilbakken met plastic zakken voor haar, aluminium en kleuring. Zit de zak vol, knopen ze die toe en steken ze die in een grote bruine doos. Deze doos kan binnen de 24 uur opgehaald worden en wordt naar maatwerkbedrijf Westlandia gestuurd, onze partner. Zij gaan de inhoud scheiden en doorsturen naar de verschillende recyclingpartners.’
‘Wij zijn momenteel actief in de Benelux. Wij hebben ongeveer 180 zaken die met ons samenwerken, goed voor 700 à 1000 stylisten. Dat is een mooi begin, maar we willen sterk stijgen. Ik wil naar de 1500 salons gaan binnen 3 tot 5 jaar.’
De waarde van duurzaamheid
Kappers overtuigen om haren te recycleren is geen evidentie. ‘Het is daarom dat we ons proces zo eenvoudig mogelijk proberen te maken voor de kapper zelf. Als het te moeilijk zou zijn en te veel extra tijd in beslag zou nemen, zou niemand het doen. We merken dat het in België wel vaak moeilijker is om salons te overtuigen dan in Nederland. We zorgen voor duurzaamheid en kostenbesparing, maar we zorgen er ook voor dat salons zich kunnen onderscheiden van andere zaken. Kapperszaken in Nederland zien daar sneller de waarde van in.’
‘Op vlak van klantenwerving hebben we heel wat methodes. We hebben salons die zelf naar ons toekomen. We doen aan prospectie waarbij we zelf zaken binnenstappen, vaak zelfs op plekken die we nog nooit benaderd hebben. Er begint ook steeds vaker mond aan mond reclame te gebeuren tussen de kapperszaken zelf, wat natuurlijk ook mooi meegenomen is. We werken ook samen met een aantal grote merken, zoals L’Oréal Group, KAO (Goldwell, KMS, ..), Davines, etc. Zij proberen het verhaal van Green Circle Salons ook te vertellen wanneer ze op de baan zijn. En als laatste is er ook sociale media, waar we heel wat geïnteresseerde berichtjes binnenkrijgen.’
Het recyclageproces
Hoe wordt al dat afval dan precies gerecycleerd? ‘De haren kunnen we enerzijds omzetten tot olie-absorberende matten. Om je een idee te geven, één kilo haar kan 7 tot 8 liter olie absorberen. Deze matten kunnen worden gebruikt om in zeeën of rivieren olie te absorberen, of om in garages olie van auto’s op te vangen.’
‘We zijn momenteel ook aan het bestuderen of we kammen kunnen maken van haar. Onze collega’s in Noord-Amerika doen dit al, en we proberen dit ook uit te werken in de Benelux. Verder kan je ook meststoffen maken van haar, je kan er eigenlijk heel veel mee doen.’
‘Aluminium is perfect en oneindig recycleerbaar. Ons aluminium is vrij vervuild en wordt daarom verwerkt door een partner die zich hierin specialiseert. De kleuringen worden momenteel nog omgezet in energie. Ik ben daar heel transparant in. Het is niet de beste oplossing, maar het is beter dan ze door de wasbak te spoelen, wat nu al te vaak gebeurt. In de toekomst kijken we ernaar om de kleuringen om te zetten naar een nieuw materiaal, maar daar kan ik momenteel niet al te veel over zeggen.’
Impact ondernemer kan je worden
Nicolas was niet eerder specifiek met impact maken bezig. ‘Eerder in de trend van het licht niet onnodig laten branden of de kraan niet te lang laten lopen. Ik wilde vooral graag ondernemer worden, waardoor ik een beetje toevallig in het impact ondernemen ben gerold. Maar ik zou nu niets anders willen doen. De kapperswereld is ook gewoon een hele toffe sector. Je verwacht niet meteen dat je er massa’s impact kan maken. Maar hoeveel mensen gaan er naar de kapper? 80%, 90% van de bevolking? Dat is een enorm groot bereik.’
‘Dat zeg ik ook heel vaak tegen de kappers die gaan samenwerken. Jullie maken impact door je afval correct te scheiden en door ons te laten recycleren. Maar de mooiste impact is, zoals we het noemen, het ripple effect. Klanten die horen dat hun salon het afval sorteert en recycleert, gaan misschien thuis ook kleine stappen richting duurzaamheid zetten.’
Green Circle Salons en Trividend
Green Circle Salons kwam via Belfius bij Trividend aankloppen. ‘Trividend paste natuurlijk wel in het plaatje van duurzaamheid en impact. Dus er was zeker een goede match. Iemand die totaal niet bezig is met impact gaat ook niet snappen waarom bepaalde dingen doen. Waarom we meer betalen om ons drukwerk ecologisch te doen, of waarom we ervoor zorgen dat ons transport volledig CO2 neutraal is. Dat zijn dingen die niet direct renderen, maar wel een bewuste keuze zijn.’
‘We zijn momenteel met het impacttraject bezig. Daar ben ik heel benieuwd naar. Trividend heeft ons ook met iemand in contact gebracht om te zetelen in onze raad van advies. En natuurlijk kan je ze ook altijd bereiken wanneer je met vragen zit.’
Wanneer Nicolas naar de toekomst kijkt, wil hij voornamelijk groter worden. ‘Ik wil sterk uitbreiden binnen de Benelux. En we zijn proactief aan het kijken om in Duitsland op te starten volgend jaar. Daaraan is natuurlijk impact gekoppeld. Hoe meer salons aansluiten, hoe meer impact je effectief kunt maken. Er zijn ook veel ideeën die wij willen uitwerken in verband met haren of met de andere afvalstromen, maar we zitten momenteel gewoon nog niet met het juiste volume om daaraan te beginnen.’
Het valoriseren van afvalstromen voor een sector die daar vandaag nog niet actief mee bezig is, wekte de belangstelling bij Trividend. Dat Green Circle Salons daarnaast ook salons wil stimuleren om ecologischer aan de slag te gaan was een bijkomende meerwaarde. Wat het doorslaggevende element tot investeren gaf was de samenwerking met maatwerkbedrijf Westlandia voor het verwerken van de afvalbakken. Westlandia controleert of het afval correct gesorteerd is, registreert vervolgens de hoeveelheid afval per stroom om daarna de aparte afvalstromen aan de juiste verwerker te bezorgen. Fijn om te zien hoe sociale duurzaamheid hand in hand met ecologische duurzaamheid kan gaan.
Meer weten over het werk dat Nicolas doet? Neem een kijkje op de website van Green Circle Salons Benelux.