Lerend netwerk: leerlessen voor startende ondernemer
Binnen het Trividend lerend netwerk organiseren we voor en met onze klanten een forum waar ze kennis kunnen uitwisselen en elkaar kunnen helpen met de uitdagingen van het opzetten en runnen van een sociale onderneming. De algemene vergadering is een ideale gelegenheid om ook een sessie van het Trividend Lerend netwerk te organiseren. Al onze klanten zijn ook aandeelhouder van onze coöperatie. De aanwezigen sloegen dus 2 vliegen in 1 klap.
In deze sessie getuigden 3 ondernemers over de uitdagingen die ze op hun ondernemersweg tegenkwamen:
Lenja Doms, co-founder van Yuma labs stapte na 4 jaar uit het bedrijf. Voortdurend buiten je eigen comfortzone opereren en uit- en inzoomen van strategisch naar operationeel en omgekeerd bleek niet houdbaar. Strategisch denken en het uitwerken van een projectconcept/business model was op haar lijf geschreven, terwijl het operationeel leidinggeven in een bedrijf totaal andere koek bleek. En je kan niet op glas blijven kauwen. Op een zeker moment is het op en kan je beter de eer aan jezelf houden.
Thomas Weyn, co-founder van ONAK, dat een vouwbare kano’s ontwikkelde, zag het bedrijf op de klippen lopen. Het merk en de patenten werden overgenomen door een gevestigd bedrijf. Zij merkten dat de euforie van een knap ontwerp en een zeer succesvolle kickstart geen garantie zijn voor een duurzaam bedrijf. Moeilijke klippen waren: een seizoensgebonden niche product op het juiste moment in de markt zetten en doorontwikkelen, en de juiste verkoopstechnieken vinden voor een innovatief product in een bestaande markt (vouwbare kano versus een klassieke kano die een trouw publiek heeft versus zeer goedkope opblaasbare kano). Thomas gaf ons zijn leerles mee: benader een hardwarebedrijf niet als een softwarebedrijf!
Koen De Vidts, betrokken als bestuurder bij NewB, een Belgische coöperatieve bank, getuigde hoe van bij de start gekozen werd om iedere horde afzonderlijk te benaderen. En bij iedere horde, of ze nu wel of niet succesvol werd genomen, werd ook aandacht besteed aan het documenteren en verankeren van de leerlessen. Dit geeft anderen de mogelijkheid om verder te bouwen op de leerlessen van NewB. Inmiddels werd de keuze gemaakt om in samenwerking met vdk bank de strijd voor een duurzamer banklandschap verder te zetten. Koen benadrukte het belang van verliefd te worden op het probleem en je niet te laten vastpinnen op één oplossing.
Wat bleef er nog hangen van deze 3 moedige getuigenissen die duidelijk gepruimd werden door het publiek:
- De opeenvolgende fasen bij de opstart van een bedrijf vragen andere kerncompetenties. Zorg op tijd om de nodige competenties in huis te halen, desnoods via externe expertise en durf ervoor te kiezen om eruit te stappen als jouw rol is uitgespeeld.
- Wees heel transparant naar je mede-founders, zowel over je eigen financiële als mentale draagkracht. Als het water je aan de lippen staat is het belangrijk om dit te kunnen uitspreken en hopelijk word je een hand gereikt.
- Toets ook regelmatig af of de mede-founders nog op dezelfde lijn zitten, een startend schip drijvende houden is al moeilijk genoeg als iedereen de zeilen in dezelfde richting heeft, laat staan dat er tegengestuurd wordt. Dit gaat zowel over: welke impact willen we genereren, wat is onze USP (uniek verkoopsargument), wat is ons product, …
- Soms kan het nuttig zijn om een project even on hold te zetten, dit is wel als de cash positie dit toelaat.
- Een start-up betekent niet automatisch, altijd groter. Je kan ook bewust kiezen voor klein maar fijn. Maar ook hier, zorg dat iedereen op dezelfde lijn zit.
- Communiceer zeer transparant naar je financiers en andere stakeholders, ook als je in moeilijk weer zit. Als het fout loopt, komt het niet zo hard binnen.
Dit Trividend lerend netwerk toont weer aan dat we veel kunnen leren van elkaar. Want achteraf is het makkelijk zeggen, hadden we maar.
Voor elke ondernemer geldt: blijf kijken naar wat gelukt is en wees daar trots op.