Sluiten

Yuma Labs: circulaire eyewear met positieve impact

Author: Fee Dubois
Yuma_1198 2
20 jun
Deel op:

Yuma Labs zorgt ervoor dat mode en duurzaamheid naast elkaar kunnen bestaan. Met hun circulaire brillen hopen ze de industrie te inspireren, met een product dat duurzaam, innovatief en stijlvol is. 

‘Bij Yuma Labs proberen we circulaire mode te accelereren’, vertelt Sebastiaan De Neubourg, oprichter van Yuma Labs. ‘We doen dit door middel van het ontwerp en de productie van circulaire zonnebrillen, waarbij we maximaal gebruikmaken van gerecycleerde materialen. Op deze manier hopen we modelabels en consumenten te inspireren en mee te laten accelereren naar een meer circulaire mode.’

‘Tijdens mijn vorige job was ik zes jaar lang adviseur circulaire economie voor heel wat start-ups’, vertelt Sebastiaan. ‘Ik heb daar toen zoveel goesting gekregen om zelf te ondernemen en zelf een circulair project te starten. Ik wilde dit doen op een manier die spraakmakend is, en mensen goesting geeft om circulair te gaan leven. Met iets wat mooi is, esthetisch en sexy. Zonnebrillen zijn een vrij technisch product, niet alleen qua materiaal maar ook qua ontwerp. Toch zijn ze ook heel dankbaar om binnen een circulaire economie mee aan de slag te gaan. Het uitgelezen product dus om ons verhaal mee te vertellen.’

Initieel richtte Yuma Labs zich voornamelijk op individuen, als consumentenmerk. Deze focus verschoof echter na verloop van tijd. ‘Momenteel zijn onze klanten voornamelijk bestaande modelabels, die hun circulaire ambities verder willen uitdragen. Zo werken we samen met onder andere COS, SAMSØE SAMSØE, Nathalie Vleesschouwer, Christian Wijnants, en tal van andere modemerken die je allemaal op onze website kan terugvinden.’

Terugkeer na hergebruik

Het opzet van Yuma labs is dat de brillen na gebruik terugkomen, zodat ze gerecycleerd kunnen worden. Daarom krijgt elke consument bij aankoop een QR code mee, dat door Yuma Labs het digital passport genoemd wordt. Binnenin dit digital passport kan je heel wat informatie over het product terugvinden, zoals locatie en materialen, maar ook info over het recyclageproces.

‘Hiervoor zijn verschillende opties mogelijk’, legt Sebastiaan uit, ‘Ofwel kan dat via onze sendback case, want in ons brillendoosje zelf zit een geïntegreerd retourlabel ingebouwd. Je kan dit eenvoudig uitvouwen, waardoor het brillendoosje dat je jarenlang hebt gebruikt plots verandert in een retourenveloppe. Mensen kunnen ook online een retourlabel downloaden. In ruil voor het opsturen van hun oude bril krijgt de eindklant dan een kortingscode voor een nieuwe aankoop. Om die manier zoeken we niet enkel naar terugkerende materialen, maar ook naar terugkerende klanten.’

Aan de brillen van Yuma Labs hangen uiteenlopende prijskaartjes vast. ‘Een duurzame zonnebril is een bril die zo lang mogelijk gebruikt wordt, nog voordat we spreken over recyclage. Kwaliteit is hierbij van groot belang. Onze prijzen kunnen afhankelijk van de klant (modelabels) vrij hoog oplopen, tot zo’n 300 à 400 euro. Wat ik zelf ook heel veel vind voor een bril. Maar we hebben ook gangbaardere modellen, zoals die van Nathalie De Vleesschouwer, die ongeveer rond de 130 euro zitten.’

Yuma Labs en Trividend

‘De juiste financierders, zoals Trividend, zijn zeker belangrijk voor het slagen van een onderneming zoals de onze. Investeerders die onze missie snappen. Die onze groei mee verder willen ondersteunen, niet alleen met financiële middelen, maar ook met actief meedenken en hun netwerk open te stellen. Het is voor mij enorm belangrijk dat de mensen die in het bedrijf zitten, ons adviseren, ons financieren, mee intekenen op die circulaire visie en missie.’

‘Vandaag helpt Trividend enerzijds met financiering en anderzijds met actief advies. Ze kijken met ons mee op onze adviesraad, waar ze ook zelf in zetelen. Ze zijn altijd bereikbaar voor bijkomende vragen en om hun netwerk open te stellen. Een pragmatische partner, die de nodige flexibiliteit kan bieden.’

‘We willen werken naar een maximaal recurrente klant, dus klanten die jaar na jaar met ons samenwerken. Om onze circulaire impact verder te vergroten, kijken we ook naar nieuwe kanalen, zoals bijvoorbeeld opticiens. Hier zouden we de producten potentieel kunnen verdelen, terwijl er een geïntegreerd takeback recyclagesysteem is voor gebruikte monturen en glazen.’

Meer weten over Yuma labs? Dat kan hier!